fredag 19 oktober 2007

Shet Special!

Jag hade tidigare lovat en speciell update när vi kom upp i 2000 besökare, vi är inte riktigt där än men jag kan inte hålla mig så här kommer överraskningen!
En lång intervju med SHET plus 10 exklusiva bilder från en av karlstads duktigaste graffare genom tiderna! ENJOY!


När började du måla och varför?
Jag började någon gång 1994-95.
Mina polare jag åkte skateboard med hade börjat medans jag var utomlands så när jag kom hem igen körde jag också igång. Vi hade vårt hörn på E18's brofäste på färjestadssidan där vi körde samma vägg om och om igen. Det såg förjävligt ut men med tiden kom stilen.

Vilka Crews har du varit med i och vilka andra har varit med?
UG - Med Media och Acus från Västerås samt Peli från Oslo.
SIR - Med Asbes, Bingo, Trash och Chans.
WCH - Med Whe och Kips. VON och TCS Med skatemob. Uppskattningsvis hur många målningar har du hunnit med?
Mellan 200 och 300.

Vilken målning har du dåliga minnen ifrån, med tanke på knas och liknande?
Jag vet inte riktigt. Alla målningar som resulterade i torsk är egentligen dåliga minnen och det är 3-4 stycken. Sen att inte få klart en i stort sett färdig wholecar som jag gjorde med några västråsare i Kil är ju väldigt tråkigt. Vore det inte för en galen kilsbo med yxa så hade vi fått till en riktigt fet granpendel i färg där.
En liknande sak hände här i stan också där i stort sett alla utom jag åkte fast när vi fick häng på stationen. Det sprang snutar kors och tvärs över spåren och jag gjorde en Carl Lewis och dök till slut ner i en snödriva bakom en buske i stadsparken och fick ligga och trycka där i nästan tre timmar medans snuten åkte runt på vägarna där inne och letade efter mig. I sånna stunder har man lite tid på sig att reflektera om det verkligen är värt det. Men det är förmodligen också då man känner sig som mest levande.

Du målade mycket under 90-talet och fram till 2000, men sen så såg vi inte dina målningar mer, slutade du att måla? och vad var orsaken till detta?
Det var väldigt mycket som hände i slutet på 90-talet. Festade väldigt mycket, tog droger, och blev dömd för en massa andra icke graffrelaterade brott.
Jag ville verkligen fortsätta men det lönade sig inte.
Om man misstänker att man har krimspan på sig för andra grövre saker än graffiti så går det inte att gå ut och måla olagligt. Då har man förlorat redan innan man börjat måla.
Med facit i hand så kan man väl säga att jag kunde gjort bra mycket bättre val.

Du har ju kört några prods med andra karlstadmålare, vem tycker du var den bästa målaren under 90talet?
Vi kanske inte alltid har haft en så stor scen men vi har ändå alltid fått fram väldigt många duktiga målare med tanke hur litet Karlstad egentligen är.
Jonek, Dolie och Edler är dom som jag såg upp till när jag började.
Edler kommer från samma område som jag så hans bombing överallt där var väldigt inspirerande.
Sedan var Bingo också en stor källa till inspiration. En kompis var tillsammans med hans lillasyster så vi fick tag i hans gamla skisser och kopierade dom för fullt. Både han och Trash är såna killar som har talangen med sig redan från födseln.

Din målning på rudsberget är nog den mest sedda målningen som du har gjort, hur kändes det när dom buffade hela rudsberget inklusive din målning?
Jag tyckte det var otroligt tråkigt. Så mycket historia och inspiration som försvann där bara under ett par dagar. Det var hemskt.
Rudsberget har betytt så väldigt mycket för Karlstad. Jag träffade många ute i Sverige som någongång passerat förbi och det dom kom ihåg var ett jätte stort berg helt nedklottrat. Det var Karlstads graff-ansikte utåt. Vad det gäller min målning där så var väl det synd men samtidigt ok, då det plötsligt fanns en bra mycket större plats att köra på eftersom Edlers gubbe nu också var borta. Dessvärre blev det ju som vi vet aldrig av.

Hur var det att göra den målningen förresten? för det första kommer det väl bilar hela tiden och för det andra finns det ju inte så mycket plats att stå på?
Det är galet lite plats där. Man fick påminna sig själv om hur lite yta det fanns hela tiden eftersom instinktivt så vill man ju gärna backa lite och få perspektiv på vad det är man gör.
Trafiken är också en stressfaktor. När dom stannade och tutade på mig redan på uppskissningen trodde jag inte det skulle gå att få den klart överhuvudtaget. Men det gick ju bra till slut.
Idag hade det nog inte funkat med att så många ser en men på den tiden hade fler sökare än mobiltelefoner så det var väl det enda skälet till att snuten inte kom och tog mig.

Nu har ju ingen målat där sen dom buffade, vad är orsaken tror du?
Beats me. Med tanke på hur bra spot det är så är det konstigt. Det verkar vara väldigt lite aktivitet på berget överhuvudtaget. För scenens skulle så vore det nog bra om någon tar sig i kragen och gör någonting åt saken.

På tal om rudsberget, när kom edlers gubbe upp där? Kommer du ihåg det?
Det var innan min tid, början 90-talet skulle jag tro. Brevid gubben där jag körde fanns det även en bortvittrad HMK i crome av Gonzo.

Vilka skillnader ser du på graffitin då du började måla och på hur graffitin är idag?
Ganska stora skillnader. När jag började så utvecklades graffitin åt alla håll och kanter. Innan så satsade alla på att göra så cleana pieces som möjligt medans i den senare delen av 90-talet så fick det se ut precis hur som helst. Reglerna dom före mig hade levt efter var som bortblåsta.Personligen har jag alltid älskat Oldschool. Jag brukade måla en del tåg med Arom från Västerås och med all respekt inför honom så har jag aldrig riktigt förstått det där med tjocka highlights och haffsiga ifyllningar. Ett bra exempel är att jämföra Casters tidiga 90-tals med hans senare. Den utvecklingen som skedde där går inte riktigt ihop i mitt huvud.

Vad tycker du om Karlstads graffitiscen idag?
Jag vet ärligt talat inte så mycket om den. Jag var nere under kannike och tittade för inte sålänge sedan och så har jag sett lite på nätet. Utöver det och lite bombing så verkar det ganska slött. Men jag kanske inte rör på mig runt om i stan så mycket som jag borde för att se mer.

Du har målat en hel del i andra städer, i vilken stad har det varit roligast att måla?
Jag har haft väldigt kul i många städer, framförallt i Göteborg, Västerås och i Köpenhamn.
Kommer man från en så liten stad och scen som vi gör här så är det väldigt upplyftande att få se hur det går till i andra städer med jams bombing och allt som händer.

Jag har rest runt en del och träffat målare i andra städer, och när man berättar att man är från Karlstad så har nästan alla frågat målar shet fortfarande, vem har varit roligast att måla med?
Jag hade mycket kul ihop med Media och Acus på våra resor med bil då vi rackade burkar och målade överallt vi kom. Samtidigt så var det när Shack2 kom till stan från Västerås och introducerade mig för tågen som det riktigt roliga började. Vi hookade på stan när han var här och skulle mönstra. Sedan gick vi och köpte hans retur biljett på stationen och innan han åkte så körde vi några panels på samma vagn han skulle sitta i.

Du målade ju också en hel del tåg, något roligt tågminne du vill dela med dig?
Jag och Septoe åkte upp till Sthlm för UP's fem års jam. Väl på jammet så var det en del fylla och man träffade folk till höger och vänster som man lovade hook med. Till slut var vi över 15 pers som skulle ut och måla. 15 är en hel del för att köra tåg men vi tog pendeln ut till Märsta och festen fortsatte medans vi körde tre windowdown end2ends. Det var mitt första riktiga jam och atmosfären, ja det var som om man var med på den gamla goda oldschool tiden.

Nu lite om framtiden, kommer du fortsätta måla eller hur ser din framtid ut egentligen, på graffitifronten alltså?
Jag har inte skissat särskilt mycket på dom senaste åren men sedan några månader tillbaka har jag fått upp suget och börjat köra lite varje dag igen. Det är lite smått frustrerande att man inte har gått vidare i utvecklingen på all den här tiden man legat i kreativ dvala utan snarare tagit några steg tillbaka.
Men jag har lite färg på ingång nu och hoppas få köra något snart innan det blir för kallt. Suget efter att bomba har alltid funnits där och även ifall jag inte gjort något på väldigt länge så har jag alltid en penna i fickan ifall tillfälle ges.

Om du fick göra en målning exakt vart du ville i hela Karlstad, vart skulle det bli?

Det vore nog på min gamla spot på rudsberget. Eller en stor blockbuster SHET på antingen polishuset eller Tingshuset.